Adakah percintaan dibenarkan di dalam Islam???

"Apakah hukum bercinta dalam ISLAM" Maksud saya bercinta sebelum berkahwin. Seperti remaja yang kebanyakan di zaman ini. Ada yang cakap hukumnya boleh selagi tidak melanggar batas-batas syariat, kerana cinta adalah fitrah manusia. Ada pula yang cakap cinta sebelum berkahwin tidak boleh, menggunakan hujah "Janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu satu perbuatan yang sangat keji dan seburuk-buruk jalan (dalam memenuhi fitrah)" (Al-isra : 32)

 Jawapan :- 

Bercinta yang diharamkan tu ialah seperti yang berlaku dewasa ini iaitu antara si lelaki dan si perempuan saling berbual, bertemu, keluar atau makan bersama.



Dalam Islam, tdak salah menegenali seorang perempuan dengan tujuan utk dijadikan isteri. Tetapi tidaklah sampai keluar bersama tanpa mahram, bercakap perkara2 yg yg disukai oleh nafsu ataupun yang boleh menimbulkan fitnah di kalangan manusia.

Bagi yg terlanjur sudah terlibat dengan bercinta ini tidaklah mesti memutuskan hubungan tetapi jika jujur menjadi keutamaan maka berkahwinlah sebagaimana anjuran Nabi S.A.W iaitu teruslah masuk meminang dengan cara yang dibenarkan dalam Islam....Jika belum bersedia atau berkemampuan, lepaskanlah dahulu bagi memberi ruang kepada diri sendiri dan pasangan...Jangan risau tiada cinta dari insan tetapi risaulah jika tiada cinta dari ALLAH s.w.t.....




p/s = agak2 bila ada orang nak masuk minang aku ea???? **winkwink...tlg jgn gtl...zina qalb namanya itu...Astaghfirullahalazim......

♥ TERIMA KASIH SUDI SINGGAH | TINGGALKAN JEJAK ANDA ♥

No comments:

Post a Comment

This blog fully designed by ME.MY.I| Alright reserved by NURUL AIN